Telegraaf Media Groep (TMG) moet op zoek naar een nieuwe directeur voor dochterbedrijf Keesing. Philip Alberdingk Thijm verlaat de maker van puzzelboekjes na de jaarwisseling, werd donderdag bekendgemaakt.
TMG en Alberdingk Thijm hebben volgens het bedrijf “in goed overleg” besloten uit elkaar te gaan. Alberdingk Thijm leidde Keesing sinds juni 2014, nadat hij eerder directeur was van TMG-dochter Sky Radio Group.
Keesing, in Nederland bekend van het merk Denksport, is de afgelopen jaren onder meer gegroeid door de introductie van zijn producten in nieuwe landen. Eerder dit jaar nam het bedrijf een groot belang in zijn Britse branchegenoot Eye to Eye Puzzles.
Ook sloot Keesing een overeenkomst met het Amerikaanse bedrijf Viacom. Daardoor kan de puzzelboekjesmaker personages van Viacom-televisiemerk Nickelodeon als Dora the Explorer, SpongeBob SquarePants en Teenage Mutant Ninja Turtles inzetten om een jongere doelgroep beter te bereiken. Keesing biedt in diverse landen een productportfolio met kindermagazines (puzzel- en kleurboeken) aan.
Overname door Mediahuis
Naast Keesing is TMG het moederconcern van gratis dagblad Metro, de regionale krantengroep HMC en websites als Geenstijl en Jaap.nl. Ook is het mede-eigenaar van radiozenders als Sky Radio en Veronica.
Maar Keesing is een van de onderdelen van TMG die het best draait. De bruto bedrijfswinst (ebitda) van de puzzeldochter komt dit jaar uit op zo'n 20 miljoen euro.
Dat heeft de Belgische krantenuitgever Mediahuis waarschijnlijk ook gezien. Vorige week lanceerde de eigenaar van NRC een bod op TMG, samen met grootaandeelhouder VP Exploitatie, het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek die circa 40 procent van de Telegraaf Media Groep in handen heeft.
Mediahuis en VP Exploitatie bieden 5,25 euro per aandeel op TMG, waarmee de totale waarde van het bod uitkomt op 243 miljoen euro. Met de verkoop van Keesing, dat al eerder in de etalage stond, voor 6 à 7 keer de bruto bedrijfswinst zou de overnameprijs al grotendeels terugverdiend zijn.